fredag 30 oktober 2009

Raw! #8

Jaha, idag har jag inkasserat den första komplimangen av en kollega som påstod att jag liksom strålade på ett helt annat sätt än vanligt. Jag får nog bjuda henne på rawlunch nästa vecka! I övrigt har det varit en sån där ingendag som bara försvinner utan att man fattar hur det gick till.

Frukost det vanliga, men till lunch bojkottade jag chilibiffarna och testade istället en gigantisk sallad på solrosskott (ett tråg), körsbärstomater (250 g) och färdig guacamole. En vits med det här projektet är ju att även undersöka möjligheterna till "snabb" rawfood, och när affären hade extrapris på guacamole gjord på enbart avocado, citron och kryddor slog jag till. Jag kan säga direkt att det var nog den tråkigaste lunchen jag ätit den här veckan, smakerna bara tog ut varandra till någon slags ljummen ickesak. Var och för sig tre jättegoda ingredienser, men tillsammans... nä.

Hursomhelst, banan och pecannötter på eftermiddagen, och väl hemma på kvällen blev det samma waldorfsallad som igår - man måste ju testa reproducerbarheten när man lämnar ut recept ;). Yummy. Sedan fick jag för mig att experimentera ihop några hallonbakelser på kokosbotten, men när jag skulle göra toppingen blev det lite väl improviserat med en "kräm" av mandelmjölk och chiafrön som i och för sig var mycket god, men som gav bakelserna ett mindre representabelt utseende, för att inte tala om konsistensen. Självklart skall ni också få unna er något gott i helgen, så det blir ett modifierat recept med en lite mer klassisk och safe mandelgrädde som topping. Eller testa gräddmoussen, den är supersmarrig.

Ser fram emot helgen, då skall jag leka loss i köket!

Hallonbakelser
2 dl kokosflingor
1/2 banan
1/2 dl mandlar
1 matsked agavesyrup (det går också bra med honung eller dadlar)
1 matsked vatten
Hallon eller andra bär (går bra med djupfrysta)

Mixa kokosflingor, banan, mandlar, agavesyrup och vatten till en deg, den brukar bli lite seg och ganska smidig att hantera. Smaka av sötman så du får som du vill ha det. Tryck ut degen i bullformar eller muffinsformar, det räcker med en botten och lite krökt uppåt kanterna. Lägg på lite hallon (funkar direkt ur frysen), och toppa med mandelgrädde eller gräddmousse (se nedan). Det funkar givetvis också att använda mixade hallon om man tycker det är roligare. Då kan de också sötas något (med t.ex. agavesyrup eller lönnsirap) om man tycker det behövs.

Mandelgrädde
2 dl blötlagda mandlar
vatten (börja med 1/2 dl)

Pilla bort skalen från mandlarna (det kanske funkar att göra grädde även med skalen på, men det har jag inte testat). Mixa mandlarna med vatten tills du får en gräddig konsistens. För friskare, mer creme-fraichig smak kan du även ha i en matsked färskpressad citron. Söta gärna lite grand med agavesyrup, blödlagda dadlar eller lönnsirap.

Gräddmousse
1 avocado
1/2 banan

Kör med stavmixer till en fast grädde eller mousse. Denna blir fantastisk, smakar varken banan eller avocado egentligen utan något alldeles eget. Nu får ni ursäkta att jag drömmer mig bort till sommaren vid medelhavet: en gudomlig enkel dessert får du genom att mixa mogna persikor (ska vara en söt, smakrik sort). Lägg ett lager av persikopurén i ett portionsglas, och toppa vackert med gräddmoussen så man ser de två lagren. Divino!

2 kommentarer:

Mikkan sa...

Underbart med dessertrecept, även de är ju supernyttiga när vi snackar raw! :)

H C Barregren sa...

Jag tror jag börjar kunna se på folk, vilka som är råkostare. De ser så friska ut och de har en särskild glöd i blicken.

Ditt recept måste jag prova så snart jag bara kan!!!