söndag 25 oktober 2009

Raw! #2

Den första frågan som dyker upp när man är nybörjare på raw brukar vara vad man ska äta till frukost. Här kommer några enkla tips på vad jag själv brukar köra:

Bovete i olika varianter
Bra för den som vill ha lite stadigare frukost av gröttyp. Köp helt bovete (inte krossat eller flingor), tag en deciliter per portion och blötlägg i vatten över natten. På morgonen sköljer du bovetet i ett durkslag och låter rinna av ordentligt. Sedan är det fritt fram att improvisera och blanda ner olika godsaker, till exempel:

- färska dadlar (riv i mindre bitar), några färskstötta kardemummafrön, ett äpple hackat i mindre bitar

- ett äpple hackat/skuret i mindre bitar, en handfull blötlagda valnötter, kanel

- blåbär (funkar bra med sådana som varit frysta), skivad banan och blötlagda nötter av något slag (valnöt, mandel eller hasselnöt är toppen)

- blötlagda solrosfrön och nötter, linfrön, blötlagda torkade aprikoser eller fikon (i bitar) och kanel, saffran eller kardemumma

...ni fattar grejen, det är bara att experimentera med det man själv tycker är gott och hitta sin favorit.

Tips 1: blötlägg både bovete och ev. nötter tillsammans direkt i frukostskålen. Funkar utmärkt att skölja dem samtidigt i durkslaget.

Tips 2: valnötter blir ganska stora, så när de väl är blötlagda brukar jag bryta dem till mindre bitar (typ fyra delar per halva).

Tips 3: bästa dadlarna för raw (du kommer att använda dem mycket...) är de man kan köpa i affärer som säljer livsmedel från mellanöstern. De dyker allt oftare också upp i vanliga ICA, Coop etc. De är små, färska och mjuka, och brukar ligga i en liten kartong.

Fruktsallad i olika varianter
En given raw-frukost om man har tid att stå och skala och skära. Man tar helt enkelt den frukt man har hemma, skär i mindre bitar och boostar sedan med blötlagda nötter och frön efter smak. För att hotta upp det hela lite extra kan man krydda med t.ex. kanel, färskstött kardemumma, eller lite chili. Avocado funkar förresten utmärkt i fruktsallad, bra för extra energi! Även stjälkselleribitar blir jättegott tillsammans med syrliga äpplen, eller varför inte lite linsgroddar. Fritt fram att experimentera. När jag är som mest oinspirerad kör jag ett äpple, en banan, lite valnötter och kanel. Supergott, och märkvärdigare än så behöver det inte vara.

Smoothies i olika varianter
Har man en mixer/blender är det bara att slänga ner en handfull cashewnötter (de vita, råa ej rostade) eller mandlar, 2 deciliter vatten, och köra någon minut på högsta volym tills du får en slags mjölk. Som bas kan du sedan ta en banan för sötman och konsistensen. Variera med t.ex. hallon, blåbär (går utmärkt från frysen), ananas. Vill du ha tjockare konsistens på smoothien kan du mixa ner lite psylliumfröskal (heter ibland FiberHusk), en halv tesked brukar räcka, eller linfrön - bra för extra omega 3.

Självklart går det också att basera en raw frukost på mackor med olika röror, men det tar vi någon annan gång när vi snackar bröd :-)

5 kommentarer:

Ingmarie Nilsson sa...

Är sojamjölk och tofu ok?

gullfot sa...

Både sojamjölk och tofu är gjorda på kokta sojabönor. Varken sojamjölk eller tofu är alltså okej om du verkligen vill köra 100% raw - men det gör du självfallet som du vill. Istället för sojamjölk kan man dock enkelt göra mandelmjölk, sesammjölk eller cashewmjölk. Bara att mixa nötterna med vatten, och smaksätta med lite havssalt och kanske lite agavesirap eller blötlagda dadlar - busenkelt! Ska nog skriva mer om detta i dagarna.

Ingmarie Nilsson sa...

Toppen! Ska bli jättespännande även om ja inte kan följa till 100% just nu. (Är som sagt var mycket på resande fot + mitt i en flytt. (Ursäkter, ursäkter..;-) )

Mikaela Mars sa...

Jag måste bara i detta sammanhang rekommendera min raw-crunch som är himmelskt god: http://njutmaten.blogspot.com/2009/10/bra-tos-reder-sig-sjalv.html

gullfot sa...

Den crunchen ska testas! Jag lade upp länken också, tack!